Herkent u dit bij uw kind?
– “Noa was bij Kees, maar ik heb een nieuwe hond, en toen was ik helemaal alleen.”
– Verhalen waar geen touw aan vast te knopen is?
– Je wilt graag weten wat er op school gebeurd is, maar krijgt een onsamenhangend verhaal te horen.
Er is soms geen touw aan vast te knopen, maar hoe leer je een kind een verhaal of gebeurtenis na te vertellen? Dat is nog een hele klus. Om ouders, logopedisten en leerkrachten wat handvatten te geven zijn de Verhalenoefenboeken met Schildpad en Aap ontwikkeld. Het oogt als een prentenboek vol met leuke verhalen. Dat is het ook! Maar het is meer dan leuk, het boek staat vol met tips en opdrachten om de vaardigheden van het vertellen van verhalen te leren
Het Verhalenoefenboek is statistisch onderzocht, met een positief significant verschil: het verhalen oefenboek heeft effect op kinderen met een stoornis in de vertelvaardigheden.
Onderzoek Loes Daemen en Laura Langens, 2011
Wat kan ik me daarbij voorstellen?
Het verhalenoefenboek is gericht op vier verschillende vaardigheden:
– Structuur van een verhaal
– Oriëntatie van persoon
– Oriëntatie van plaats
– Oriëntatie van tijd
Deze punten zorgen er samen voor dat een kind een verhaal duidelijk kan vertellen.
Boek 1: Doe mee met Schildpad en Aap
Dit boek richt zich op alle vaardigheden rondom het vertellen van verhalen, alle vaardigheden komen aan bod.
Boek 2: Op pad met Schildpad en Aap
Dit boek richt zich op de structuur van een verhaal. Het begin – midden – eind van een verhaal wordt herhaald evenals dat er vaak een probleem is en er in het eind een oplossing wordt gegeven.
Boek 3: Samen met Schildpad en Aap
Dit boek richt zich volledig op de oriëntatie van persoon, vertel altijd over wie het gaat en wees daarin zo specifiek mogelijk.
Elk boek is verdeeld in meerdere verhalen, in de verhalen maken ze allerlei avonturen mee. Bij ieder verhaal is de Wijze Worm er om de kinderen vragen te stellen of een opdracht uit te laten voeren. Hierdoor worden de vaardigheden aangeleerd en getraind. Worm legt alles heel duidelijk uit voor het kind maar geeft ook tips aan de voorlezer. Zo wordt het gemakkelijk voor iedere lezer om het kind deze vaardigheden aan te leren, ook voor ouders! Natuurlijk kan een logopedist ook het kind behandelen met de Verhalenoefenboeken of ouders en leerkrachten instrueren. Naast het educatieve deel van het boek is het een prentenboekje waar kinderen veel plezier aan kunnen beleven. De verhalen zelf zijn geschikt voor meerdere leeftijden. De vaardigheden zijn echter gericht op vijf- zesjarige kinderen.