Samen oefenen met verhalen vertellen
Herkent u dat?.. ´Noa was bij Kees, maar ik heb een nieuwe hond, en toen was ik helemaal alleen´. Er is soms geen touw aan vast te knopen, maar hoe leer je een kind een verhaal of gebeurtenis na te vertellen? Dat is nog een hele klus. Om ouders, logopedisten en leerkrachten wat handvatten te geven is het Verhalen oefenboek ‘Doe mee met Schildpad en Aap’ ontwikkeld. Het oogt als een prentenboek vol met leuke verhalen. Dat is het ook! Er zijn tips en opdrachten toegevoegd om de vaardigheden van het vertellen van verhalen te leren.
Wat kan ik me daarbij voorstellen?
Schildpad en Aap maken allerlei avonturen mee. In ieder verhaal is er een ‘wijze Worm’. Hij is degene die het kind vragen stelt of een opdracht uit laat voeren. Hierbij worden de vaardigheden aangeleerd en getraind. Worm legt alles heel duidelijk uit en geeft ook de voorlezer tips. Zo wordt het gemakkelijk voor iedere lezer om het kind deze vaardigheden aan te leren, ook voor ouders! Natuurlijk kan een logopedist het kind behandelen met het Verhalen oefenboek of ouders en leerkrachten instrueren. Kortom een educatief, maar vooral ook leuk prentenboek waar kinderen veel plezier aan kunnen beleven. De verhalen zelf zijn geschikt voor meerdere leeftijden. De vaardigheden zijn echter gericht op vijf- en zesjarige kinderen.
Wat is het verschil tussen de boeken?
Beide boeken zijn op dezelfde manier ingedeeld, echter richten zij zich op verschillende onderdelen van de verhaalopbouw.
“Doe mee met Schildpad en Aap” richt zich op vier verschillende basisvaardigheden van verhalen:
– Structuur van een verhaal
– Oriëntatie van persoon
– Oriëntatie van plaats
– Oriëntatie van tijd
Deze punten zorgen er samen voor dat een kind een verhaal duidelijk kan vertellen.
“Op pad met Schildpad en Aap” richt zich op de structuur van het verhaal. Door middel van 5 verhalen leert een kind dat een verhaal een begin, midden en eind heeft. Ook leert het kind dat in je in het begin van het verhaal altijd vertelt over wie, waar en wanneer het gaat, dat zich in het midden een probleem of juist iets leuks voordoet en dat er op het eind een oplossing of afsluiting komt.
Het effect
Het Verhalen oefenboek is statistisch onderzocht, met een positief significant verschil: het verhalen oefenboek heeft effect op kinderen met een stoornis in de Narratieve vaardigheden. Voor meer informatie kunt u het artikel lezen dat in maart 2015 geplaatst is in het vakblad ‘Logopedie’.